جدایی نادر از سیمین برنده جایزه اسپیریت شد
 
لینکستان
 
درباره ما


مهران
با سلام خدمت همه ي بازديدگننده هاي خشگل و خوشمزه! من اين وبلاگ رو در تاريخ 1390/11/08 ايجا د كردم و هدفم جمع آوري جديدترين مطالب انتشار شده در اينترنت هستش.از جمله عكس ، خبر ، داستان ، موزيك ، جك و اسمس و ..... در واقع اين وبلاگ يه وبلاگ تفريحيه و اميدوارم از بودن در اين وبلاگ لذت كافي رو ببريد. هميشه شاداب باشيد و خشگل و از همه مهمتر خوشمزه. با تشكر،مدير وبلاگ ، مهران.
ایمیل : ReMe_love@ymail.com



 

 مراسم این دوره جوایز اسپیریت که از آن به عنوان معادل اسکار در جامعه سینمای مستقل آمریکا یاد می‌شود، شنبه شب (یکشنبه صبح به وقت ایران) در لس آنجلس برگزار شد. 

در این مراسم «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران جایزه بهترین فیلم بین‌المللی را دریافت کرد. «ملانکولیا» لارس فون تریر، «شرم» استیو مکوئین، «پسری با دوچرخه» برادران داردن و «تیراناسور» پدی کانسیدین، دیگر نامزدهای این بخش بودند. 

«جدایی نادر از سیمین»‌ در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار که برندگان آن دوشنبه صبح معرفی می‌شوند، نامزد دو جایزه اسکار است. 

در بخش‌های اصلی، فیلم سیاه و سفید و صامت «هنرمند» ساخته میشل هازاناویسیوس برنده جوایز اسپیریت بهترین فیلم بلند، کارگردان، فیلمبردار (گیوم شیفمان) و بازیگر مرد (ژان دوژاردن) شد. 

دوژاردن که در «هنرمند» نقش یک ستاره فیلم‌های صامت در دهه 1920 را بازی می‌کند، برای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد دامین بشیر برای «یک زندگی بهتر»، رایان گاسلینگ برای «راندن»، وودی هارلسن برای «Rampart» و مایکل شانون برای «پناه بگیر» را به عنوان رقیب پیش رو داشت. 

میشل ویلیامز برای بازی در نقش مریلین مونرو در فیلم «هفته من با مریلین» جایزه بهترین بازیگر زن را گرفت. لورن آمبروز برای «به من فکر کن»، ریچل هریس برای «انتخاب طبیعی»، آد‌پرو اودویه برای «مطرود» و الیزابت اولسن برای «مارتا مارسی می مارلین» دیگر رقبای این بخش بودند. 

کریستوفر پلامر برای «تازه‌کارها» جایزه اسپیریت بهترین بازیگر مرد مکمل را برد و شیلین وودلی برای «فرزندان» برنده جایزه بهترین بازیگر زن مکمل شد. «فرزندان» جایزه بهترین فیلمنامه (الکساندر پین، نت فاکسن و جیم راش) را هم گرفت. 

جایزه اسپیریت بهترین فیلمنامه اول به ویل رایسر برای «50/50» رسید. 

جایزه بهترین بلند اول به جی.سی. چاندور برای «Margin Call» اعطاء شد. این فیلم همچنین جایزه رابرت آلتمن را گرفت که هر سال به فیلمی با بهترین گروه بازیگران اهدا می‌شود. 

«مطرود» به کارگردانی دی ریس که بر مبنای فیلمنامه‌ای از خود او ساخته شده، جایزه جان کاساوتیس را گرفت. «مزاحمان» ساخته استیو جیمز نیز جایزه اسپیریت بهترین مستند را برد. 

جوایز اسپیریت از فیلم‌هایی تقدیر می‌کند که خارج از سیستم استودیوهای بزرگ یا در بخش‌های ویژه درون استودیوها در آمریکا ساخته شده‌اند. این جوایز فیلم‌هایی را مورد توجه قرار می‌دهد که با بودجه کمتر از 20 میلیون دلار ساخته شده‌اند.

 

 

 







 ساعاتی دیگر مهم ترین اتفاق تاریخ سینمای ایران مي‌تواند رقم بخورد و فیلم جدایی نادر از سیمین (فرنگی‌ها به آن مي‌گویند: یک جدایی) مي‌تواند سینمای ایران را به حاضرین در سالن کداک تیاتر لس آنجلس بشناساند. 

در این یک سال گذشته یک جدایی جوایز فراوانی را از جشنواره‌ها و جشن های مختلف گرفت، آخرینش هم اسکار سینمای فرانسه؛ سزار بود. اما این آخرین قدم مي‌تواند آغازگر راه جدید سینمای ایران باشد. 



 



پیمان معادی که در یک جدایی نقش نادر را بازی کرد، در این یک روز مانده به مراسم اسکار نامه‌اي به دوستش اصغر فرهادی نوشت و نکاتی را یادآوری کرد. 

با انتشار بخش‌هایی از این نامه به پیشواز مراسمی مي‌رویم که قرار است در ساعت‌های آغازین دوشنبه خواب را از چشمانمان بگیرد. 



 



اصغر فرهادی عزيز 

از زمان بازگشتم از مراسم گلدن‌گلوب و حلقه منتقدان لس‌آنجلس که همراه با تو و فيلم‌مان در آن حاضر بودم، می‌خواستم اين نامه را بنويسم؛ اما تلاش برای آماده شدن فيلم اولم «برف روی کاج‌ها»، مجال مناسبی باقی نگذاشت. 

... در مراسم پايانی جشنواره فجر، وقتی فيلمم جايزه بهترين فيلم از نگاه مردم را می‌گرفت، ياد تو افتادم. تو که هميشه قدردان مردم سرزمينت، سرزمين‌مان، بودی و هستی؛ و با خودم گفتم حالا وقت اين نامه است. همين انگيزه برای من کافی است تا اين نامه را بنويسم و منتشر کنم. 

وقتی توماس لانگمن پسر کلود بری، کارگردان و تهيه‌کننده مشهور و تازه درگذشته فرانسوی که خودش تهيه‌کننده فيلم آرتيست و برنده انبوهی جايزه است، می‌گفت همه دارند از محصول من تعريف می‌کنند اما وقتی فيلم تو را ديدم، آرزو کردم که کاش من آن را تهيه کرده بودم، همه چيز داشت معنای کامل‌تری پيدا می‌کرد. 

وقتی براد پيت می‌گفت شب قبل از برگزاری جلسه مطبوعاتی گلدن‌گلوب، دی‌وی‌دی جدايی نادر از سيمين را در دستگاه گذاشته‌اند و در ميانه‌های همان صحنه دادگاه اول فيلم، آنجلينا جولی با ديدن آن جدل زناشويی فيلم را نگه داشته، متاثر شده، فاصله‌ای انداخته و بعد از چند لحظه باز تماشا را ادامه داده‌اند، اطمينانم بيشتر شد. 



 



وقتی آنجلينا جولی درباره کار بعدی‌ات پرسيد و ساده و راحت درخواست کرد که در فيلمت بازی کند و در پاسخ حرفت که گفتی شخصيت زن فيلمت فرانسوی زبان است و گفت تا آن تاريخ می‌تواند زبان فرانسه ياد بگيرد، من غرق در غرور شدم. 

اصغر فرهادی عزيز، در جلسه مطبوعاتی ويژه گلدن‌گلوب، يکی از چهار، پنج باری که حاضران به شکلی استثنايی در ميان حرف‌های تو دست زدند، در جواب سوالی بود که می‌پرسيد چطور با محدوديت‌های توی ايران چنين فيلمی‌ساخته‌ای؟ 

گفتی هيچ‌کس مرا مجبور نکرده بود آنجا با وجود محدوديت‌ها فيلم بسازم، خواست خودم و قصه‌ای که داشتم، طوری بود که بايد همانجا و با همان شرايط ساخته می‌شد و برای ساخت اين فيلم شما فکر کنيد همه چيز همان‌طور که من دلم می‌خواسته فراهم بوده است. 

گفتی نمی‌خواهم بگويم شرايط فيلمسازی در کشورم آرمانی است، اما تصويری هم که شما از فيلمسازی در ايران داريد، خيلی دقيق نيست. اين حرف‌هايت وقتی يادم آمد که لابه‌لای حرف‌ها و کارها و مصاحبه‌های مختلف، به من راجع به طرحی می‌گفتی که قرار است در آينده در تهران بسازی و آن را خيلی دوست داری. 

حرف ديگرت که باز به تشويق حاضران آن جلسه انجاميد، همان بود که گفتی تفاوت‌های مردمان نقاط مختلف دنيا بسيار کمتر از شباهت‌هايشان است، اما به نفع سياست است که تفاوت‌ها و فاصله‌ها را بيشتر جلوه دهد و بر آنها تاکيد کند. 

در خود مراسم، چه حال خوبی بود وقتی من هم مثل ميليون‌ها ايرانی حرف‌هايت را موقع دريافت جايزه شنيدم. از آن بالا که چشم می‌انداختی، می‌ديدی همه بزرگان سينما که عمری کارهايشان را ديده‌ای و درباره‌شان خوانده‌ای، بهت زل زده‌اند؛ و انگار عشق و انرژی مردم ايران باعث شده بود ما آنجا محکم بايستيم. 

آن لحظه‌ای که تو از مردم ياد کردی، می‌دانستم ميليون‌ها نفر در کشورمان هم به ما زل زده‌اند و تو به پشتوانه عشق‌شان، به جای هر عزيز ديگرت از آنها ياد کردی؛ و راستش اصغر، آن بالا چه حالی داد ايرانی بودن. 

برای همين اميد، اشتياق و افتخار است که می‌خواهم با صدايی صد بار بلندتر از آن فريادی که بعد از جايزه گرفتنت در جشنواره برلين، در سالن برليناله پالاس برآوردم، فرياد بزنم: 

«اصغر؛ خيلی چاکريم!»

 

 

 







 فیلم سینمائی "سوت پایان" ساخته نیکی کریمی توانست سه جایزه از جشنواره سینمائی "وزول" فرانسه بگیرد. 
به گزارش خبرآنلاین، هیئت داوران جوان فرانسه، جایزه اصلی خود را به این فیلم اهدا کرد. 
علاوه بر آن هیئت داوران آسیایی این جشنواره نیز جایزه خود را به فیلم "سوت پایان" داد. 
سومین جایزه را هم انستیتو زبان های شرقی پاریس به همراه جایزه نقدی به این فیلم داد. 
نیکی کریمی، فیلمساز و بازیگر ایرانی در هجدهمین دوره جایزه وزول، عضو هیئت داوران آن بوده است.

 

 

 

 







 فیلم سینمایی «در سرزمین خون و عسل» به کارگردانی آنجلینا جولی در چهل و سومین دوره جوایز سالانه «ایمیج» جایزه بهترین فیلم خارجی را دریافت کرد. 

مراسم این دوره جوایز انجمن ملی پیشرفت رنگین پوستان آمریکا NAACP جمعه شب (شنبه صبح به وقت ایران) برگزار شد و برندگان جوایز ایمیج مشخص شدند. جایزه بخش فیلم خارجی به «در سرزمین خون و عسل» ساخته آنجلینا جولی اعطاء شد. 

«جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی، «Attack the Block لوآور» و «زندگی، فراتر از هر چیز» دیگر نامزدهای این بخش بودند. انجمن ملی پیشرفت رنگین پوستان آمریکا هر سال با برگزاری جوایز ایمیج از دستاوردهای رنگین پوستان در حوزه های فیلم سینمایی، تلویزیون، موسیقی و ادبیات، همین طور از تلاش نوآورانه افراد و گروه ها برای گسترش عدالت اجتماعی تقدیر می کند. 

امسال در بخش فیلم سینمایی، «کمک» ساخته تیت تیلور با دریافت جوایز ایمیج بهترین فیلم، بازیگر زن (وایولا دیویس) و بازیگر زن مکمل (اوکتاویا اسپنسر)، پیروز اصلی بود. 

 

 







 زوج امین حیایی و محمدرضا گلزار بعد از حضور در فیلم‌های سینمایی مختلف، این بار در یک سریال گرد هم آمده‌اند. 

این اولین بار است که گلزار در یک سریال نمایش خانگی به ایفای نقش پرداخته است. او در اين سريال نقشي را بازي مي‌كند كه با نقش‌هايي كه تاكنون بازي كرده تفاوت دارد. 

سریال «ساخت ایران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی منصور سهراب پور و سیدامیر پروین حسینی توليد مي‌شود. 

اين سريال قرار است از شبكه نمايش خانگي پخش شود. 


 

 

 

 







  
از چپ به راست: 

سعید راد - شورانگیز طباطبایی - رضا بیک ایمانوردی 



 
این عکس، صحنه ای در فیلم بچه های محل. 

مرحومه نادره در این عکس ۳۷ ساله و ویدا قهرمانی ۲۲ ساله بودن 



 
گوگوش در جمع فوتبالیستهای ایران 

ردیف بالا از راست به چپ: 

محمد دستجردی - علی پروین - جهانگیر نصیری - حاج رحیمی پور - حسن روشن - علی جباری 

ردیف پایین از راست به چپ: 

رضا عادلخانی - منصور پورحیدری - گوگوش - علیرضا چهارمحالی - غلامحسین مظلومی 



 
از چپ به راست: 

محمد علی فردین - بهروز وثوقی - ناصر ملک مطیعی 




 
ردیف اول: 

ابی - شماعی زاده - ستار 

ردیف دوم: 

رامش - گوگوش - سلی 

ردیف سوم: 

نلی - شهرام - نسرین 



 
لیلا فروهر 



 
عهدیه بدیعی 



 
 
عکسهایی از عروسی علی حاتمی و زری خوشکام در سال 1350 

عکسهای زیر مربوط به سال ۱۳۵۰ میباشد. 

زری خوشکام (زهرا حاتمی) متولد ۱۳۲۶ در تهران میباشد. 

علی حاتمی (عباسعلی حاتمی) متولد ۱۳۲۳ در تهران میباشد و در آذر ماه سال ۱۳۷۵ درگذشت. 

حاصل ازدواج این زوج هنرمند لیلا حاتمی بازیگر سینما میباشد. 



 
پنج نابغه دوبله ایران 

از چپ به راست: 

صادق ماهرو-----شیرعلی قصاب (دایی جان ناپلئون)- مجموعه فیلمهای صمد (سرکاراستوار) - گوریل انگوری ( گوریل ) 

خسرو خسروشاهی-----آلن دولن (تمام نقش ها) - آلپاچینو (اکثر نقش ها) - فرزان دلجو - شاهرخ خان 

عزت الله مقبلی-----هاردی (دوبله اول) – جهانگیر فروهر (هزاردستان) – رضا کرم رضایی - اسماعیل داورفر (دایی جان ناپلئون) 

ناصر خاوری-----عمروعاص (محمد رسول الله) 

چنگیز جلیلوند-----پل نیومن- مارلون براندو - فردین - بهروز وثوقی (ماه عسل - طوقی) - ناصر ملک مطیعی (رقاصه شهر) 



 


ردیف بالا از راست به چپ: 

نوش آفرین (خواننده و بازیگر)- محمد اصفهانی (خواننده) - ابی (خواننده) - داریوش (خواننده) - عهدیه (خواننده) 

ردیف پایین از راست به چپ: 

ژاله کاظمی (دوبلور) - نیکی کریمی (بازیگر)- پرستو صالحی (بازیگر)- لیلا حاتمی (بازیگر)- لعیا زنگنه (بازیگر) - هدیه تهرانی (بازیگر) - گوگوش {کوچکترین عضو عکس}(خواننده و بازیگر)

 

 

 







 
 

شاکردوست در ۱۳۶۳ به‌دنیا آمد. در نوزده سالگی (۱۳۸۳) با بازی در فیلم گل یخ به کارگردانی کیومرث پوراحمد به سینما وارد شد. 

او در فیلم‌هایی مانند مجردها، عروس فراری، قتل آنلاین، چه کسی امیر را کشت، چند می‌گیری گریه کنی، بی‌وفا، قاعده بازی، خدا نزدیک است، باد در علفزار می‌پیچد، کیش و مات و... بازی کرده‌است.

 

 







 بهداد متولد مشهد است اما تا اوایل جوانی در نیشابور زندگی کرده‌است. او دارای تحصیلات لیسانس بازیگری تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامی است. وی برای اولین بار با فیلم آخر بازی به سینمای ایران معرفی شد و برای آن کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر شد. وی بعدها در قالب نقشهای مکمل بازی‌های به یاد ماندنی برای سینمای ایران خلق کرد. او در فیلم روز سوم (محمدحسین لطیفی، ۱۳۸۵) در نقش یک افسر عراقی که در بحبوحه محاصره خرمشهر عاشق دختری خرمشهری می‌شود، ظاهر شد و برای دومین بار پس از آخر بازی کاندید سیمرغ بلورین از دوره بیست و پنجم جشنواره فیلم فجر شد. بازی او در روز سوم بسیار چشمگیر بود و نظر همه منتقدین و سینما گران را به خود جلب کرد. موفقیت بهداد در فیلم کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره به کارگردانی بهمن قبادی، موجب راه‌یابی او به جشنواره فیلم کن شد. او در سال ۸۹ با نقش‌آفرینی در فیلم جرم به کارگردانی مسعود کیمیایی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل را از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. نگاهی اجمالی به کارنامه بازیگری حامد بهداد نشان می‌دهد که او با بازی در اکثر کارهایش مورد تحسین قرار گرفته و در جشنواره‌های مختلف کاندیدا شده‌است. 




 







  جایزه بزرگ بخش بین*الملل جشنواره ، پنج هزار دلار بود که به آتیلا پسیانی کارگردان نمایش « ریچارد سوم » رسید که در این مراسم حضور نداشت و ستاره پسیانی - فرزند او- در مراسم به جای پدرش حضور یافت. 



 


وقتی ستاره پسیانی به جای پدرش روی صحنه آمد تا جایزه را بگیرد، داود رشیدی تا دقایقی از دادن آن خودداری می*کرد و می*گفت :« فکر می*کنی من به راحتی این دلارها را به تو می*دهم؟ بدو بگو تا دیر نشده است، پدرت بیاید و جایزه*اش را بگیرد.» 


 

 

 







 «خوابم مي‌آد» رضا عطاران شلوغ‌ترين سانس روز چهارشنبه بود كه بخش‌هاي زيادي از اين فيلم، بويژه بازي اكبر عبدي در نقش‌ مادر، مورد توجه قرار گرفت. مصطفي دنيزلي، سرمربي تيم فوتبال پرسپوليس، هم از تماشاگران اين فيلم بود. 
يكي از مسائلي كه روز گذشته به طنز مطرح مي‌شد، موضوع كانديدا شدن اكبر عبدي براي بازيگري بود كه با توجه به نقش زني كه در «خوابم مي‌آد» بازي كرده است، عنوان مي‌شد، در نقش زن جزو كانديداهاي احتمالي خواهد بود يا مرد؟! 


 

 

 







 کاریکاتور چهره‌های مشهور ایرانی و خارجی در چهارمین جشنواره بین‌المللی فجر به نمایش درآمده است. 

با گشایش بخش تصویرگری، کاریکاتور و مجسمه جشنواره فجر، آثار ده‌ها هنرمند ایرانی و خارجی در موزه امام علی (ع) در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. 

در این نمایشگاه، 421 اثر تصویرگری، 186 کاریکاتور و 39 مجسمه به نمایش گذاشته شده که متعلق به هنرمندان ایرانی و 71 کشور دیگر است. 

در میان کاریکاتورهای به نمایش در‌آمده در این جشنواره، چهره‌های سیاسی ، هنری و ورزشی ایران و جهان از جمله داریوش مهرجویی، استیو جابز ، لیونل مسی ، کریم باقری ، زنده‌یاد کیومرث صابری فومنی، زنده‌یاد مرتضی ممیز، کمال‌الملک،‌ حسنی مبارک و اوباما و ... به نمایش گذاشته شده است. 



 

 

 







 رضا عطاران گفت: من آدم ركيكي هستم، تغيير هم نمي‌كنم و به فيلم‌هاي سخيف تعلق دارم.

اين كارگردان كه در نشست پرسش و پاسخ فيلمش «خوابم مي‌آد» که در سالن سعدي همايش‌هاي برج ميلاد سخن مي‌گفت، درباره تغيير لحن و استفاده از الفاظ ركيك در فيلمش، گفت: اين كار تعمدي بود و سعي كرديم از جايي لحن فيلم آگاهانه عوض شود و شوخي‌ها به مسيري هدايت شود.

وي افزود: مشكل اصلي وجود خود من است و شايد اگر من نبودم و فيلم اول شخص ديگري بود و پيش‌زمينه‌اي وجود نداشت اينقدر توقع بالا نمي‌رفت. در واقع مردم مي‌خواهند با ديدن من بخندند اما من اميدوارم فيلم جوري ديده شود كه انگار من آن را نساختم.



اين كارگردان تاكيد كرد: بادي در سرم افتاده و فكر مي‌كنم بعضي تغييرات در سينماي كمدي بدهم و سعي مي‌كنم باز تجربه كنم.

عطاران در پاسخ به سوالي درباره بعضي از شوخي‌هاي داخل اين فيلم گفت: به اعتقاد من توالت، فحش دادن و ... چيز بدي نيست و شما هم هرچه سنتان بالاتر برود، متوجه اين خواهيد شد.

وي درباره بازي اكبر عبدي در «خوابم مي‌آد» اظهار كرد: اكبر عبدي استاد من است و از پيشنهادات خوبش در كار استفاده كردم.

مريلا زارعي بازيگر اين فيلم گفت: «من تعريف سخيف، فاخر، بي‌ادب و با ادب را نمي‌فهمم، سينما رسالتي دارد و با هر زباني كه انتخاب مي‌شود بايد من مخاطب از آن تاثير بگيرم و در اين فيلم هم نكات اخلاقي زيادي وجود دارد».

وي افزود: «اين فيلم براي يكبار خنديدن و لذت بردن نيست و اميدوارم در زمان اكران عمومي دقت بيشتري شود».

 

 

 







 تکلیف پروانه ساخت فیلم سینمایی «قلاده های طلا» ساخته ابوالقاسم طالبی امروز مشخص می شود. 

فیلم سینمایی «قلاده های طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی که قرار است طبق برنامه فردا شب در مرکز همایش های برج میلاد روی پرده برود، هنوز پروانه نمایش ندارد. 



تکلیف پروانه ساخت این فیلم تا یکی دو ساعت دیگر در جلسه شورای صدور پروانه نمایش مشخص می شود. 

در صورت عدم صدور پروانه نمایش، فیلم جدید ابوالقاسم طالبی از برنامه نمایش فیلم حذف خواهد شد. 

پیش از این خبرهایی مبنی بر توقیف فیلم از سوی ارگان ها و سازمان هایی غیر از اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد منتشر شده بود که هیچ گاه به طور رسمی تایید نشد. 



تعدادی از اهالی رسانه و منتقدان که پیش از جشنواره در نمایش خصوصی فیلم شرکت کرده بودند، ساختار و موضوع فیلم را به شدت تحسین کردند و به نظر می رسد «قلاده های طلا» یکی از بهترین فیلم های جشنواره امسال باشد. 

در فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» که لقب سیاسی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص داده است بازیگرانی چون امین حیایی، پردیس افکاری، محمدرضا شریفی‌نیا، حمیدرضا پگاه، علی‌رام نورایی، نیلوفر خوش‌خلق، محمود عزیزی، مریم سلطانی، آزیتا ترکاشوند، حسین سحرخیز، اکبر سنگی، مهدی صبایی، کیانوش گرامی، بهادر زمانی و داریوش اسدزاده ایفای نقش می کنند. 



موضوع فیلم در بستر رویدادهای انتخابات سال 88 اتفاق می افتد. 

این فیلم به دلیل تهیه کنندگی «محمد خزاعی» دبیر جشنواره فیلم فجر در بخش خارج از مسابقه حضور دارد. 

 


 
 

 

 

 







  


تحلیلی بر اصغر فرهادی در مراسم گلدن گلوب و پیش نقدی بر احتمال دریافت جائزه اسکار این فیلم در این جشنواره 

همین چند سال قبل بود که مدونا و بریتنی اسپیرز ( خوانندگان پاپ آمریکایی ) در یکی از مراسم های آمریکایی شبیه گلدن گلوب در حال رفتن به روی صحنه با انجام سکس دهانی اعتراض و شکایت افکار عمومی و رسانه های متعهد خودشان را درآوردند و تا چندین روز عمل شنیع هم جنس گرایی شان به شدت محکوم شد. مدونا که یکی از پیروان فعال و مطرح کابالیسم در لس آنجلس است از این دست رفتار ها و حرکات که حتی در خود غرب هم مذموم است کم ندارد و به عنوان نمادی از فحشا و فاحشه گری در غرب شناخته می شود و حتی از دیگر معروفه هالیوودی؛ آنجلیناجولی که نمادی از سکس آمریکا شناخته می شود دارای درجه و مرتبتی بالاتر است. 


 


حال با این مختصر مقدمه درباره ی این معروفه ی بلوند آمریکایی که عمده شهرتش در موسیقی و فحشاگری ست اعطای جایزه گلدن گلوب از طرف او به جدیدترین پدیده ی جهانی سینمای ایران؛ اصغر فرهادی چه معنایی می توانست بدهد؟! آن هم زمانی که جایزه و مراسم کاملا سینمایی و تلویزیونی ست و انتخاب کنندگان منتقدان حرفه ای مطبوعات هستند و مهم تر آن که در مراسم چند دو جین اسطوره ی فیلم و فیلم سازی حضور داشتند پس مطمئن باشید این نوع اهدای جایزه از طرف مدونا دقیقا توهین و تمسخری به سبک آمریکایی ست، توهینی که بغض و کینه اش را از تقلید لهجه ی انگلیسی فرهادی توسط غول (!!) بازیگری چون داستین هافمن می توان حس کرد. شاید برخی این اعلام اهانت را مثل همیشه توهم توطئه و لیبرال ستیزی کلیشه ای بپندارند و خود را در دریافت قریب الوقوع اولین اسکار ایرانی از الآن با فرهادی شریک کنند و با این منطق که جوائز و مراسم آن طرف آبی کاملا هنری و عادلانه است سرمست پیروزی باشند و مثل همیشه مغفول از این دست توهین های ملی و تمدنی بمانند. هنوز هم نفهمیدند اهانت های غرب در جعل نام خلیج فارس در فیلم هایی چون ۳۰۰ شکل مستتر و معنایی دیگری نیز دارد. 

بله درست است فیلم فرهادی به عقیده ی نگارنده سزاوار تمامی جایزه های سینمایی ست ولی اینکه آن ها بر خلاف همیشه نتوانستند به فیلمی ایرانی که هشیارانه از طرف برخی مسئولین نماینده ی به حقمان اعلام شد جایزه ندهند در این بود که حریف قدری برایش نداشتند و برتری فیلم در برابر فیلم های برادران داردن و پدرو آلمودوار و … اظهر من الشمس است که چاره ای دیگر جز این گونه اهانت های خاص آنگلوساکسونی برایشان نگذاشت، فیلم فرهادی خودش جایزه ها را به چنگ می آورد… 


 



این درست که شخصیت حقیقی اصغر فرهادی ایدئولوژی و تفکر سیاسی خلاف اکثریت امت دارد ولی صادقانه باید پذیرفت که فیلمش دارای محتوای ست دینی؛ در تقبیح دروغ و ترسیم زنی کامله ی مذهبی که در پایان بر خلاف نمایندگان (نماد و سمبل نه!!) پرولتاریا و برژوازی حاضر نمی شد زیر شرف و باور مذهبیش بزند، فیلم نه تنها سیاه نمایی از ایران اسلامی امروز نیست بلکه همین بدیهی نشان دادن آزادی های مشروع و عدالتمند جامعه ی شیعیمان مخاطب غربی را هم سردرگم کرده مانند وقتی که زن کارگر (مرضیه) به خاطر اهانتی؛ معمول در غرب! به وسیله سیستم قضایی پدر صاحب بچه ی کارفرمایش (نادر) را در می آورد و او را یک شب در حبس می اندازد؛ البته جز، تاریکی هایی هم بوده که این هم خود نشان سلامت نسبی جامعه ی ما است… 

در نوعی تقسیم بندی دو دسته هنرمند قرار می گیرند دسته ی اول آن هایی هستند که هنرشان در خدمت تفکر و فلسفه و یا ایدئولوژیشان هست و دسته ی دوم آن هایی هستند که به آئینه داری شبیه می شوند که هنرشان را صادقانه چون آئینه ای در برابر جامعه شان می گیرند تا عیب ها و کاستی های جامعه را به نیت اصلاح به خود جامعه نشان دهند. فیلم فرهادی از جنس هنر دسته ی دوم است و خودش هم چون زن شریفه ی فیلمش آئینه اش را شرافتمندانه بر خلاف عقایدش در برابر جامعه می گیرد. این که مخالفان و هتاکان به فرهادی از تمیز مسلک خودش و محتوای فیلمش عاجز هستند به تعصبات دوگماتیک و همان قرمز و آبی فوتبالی مربوط می شود ( مانند تمیز فیلم ملک سلیمان (ع) با خود شخصیت حضرت سلیمان (ع) )، موافقانش که اصلا متوجه نیستند این فیلم قابلیت مصادره شدن از طرف نظام و اکثریت امت را دارد به توهمی دچارند که از انتخابات دهم ریاست جمهوری به این سو دارند. به هر حال گذشته از این مسائل اصغر فرهادی در مراسم گلدن گلوب نمره ی قبولی امت را گرفت زیرا زمانی که او From Iran خطاب گرفت بسیار موقرانه در برابر نماد فاحشه گری آمریکا رفتار کرد ولی شخصیتش در برابر نماد سکس آمریکا مردود شد. 


 


ما هم به شکل صداقت خودش به انتخاب اهدا کننده ی جایزه اعتراض می کنیم از خودش هم می خواهیم که این موضوع را توهینی آمریکایی قلمداد کند و به هنگام مراسم و دریافت اولین اسکار ایرانی مراقب سناریوهایی که قطعا برایش نوشته شده باشد چون بسان عنوان این نوشته اگر بین گلدن گلوب، مدونا و اسکار بخواهیم نسبتی ببندیم جایزه ی اسکارش را رئیس play boy ؛ برجسته ترین صنعت سکس جهان اهدا خواهد کرد… 

انشالله که اصغر فرهادی فرهنگ مان را تحت الجو غرب نشان ندهد !

 

 







 لطفا به لینک زیر رفته و در دو بخش فیلم های خارجی و فیلمنامه به جدایی نادر از سیمین رای بدید. 

http://movies.yahoo.com/oscars/nominee 


 

 

 







 کودکی لیلا حاتمی در کمال الملک 
لیلا حاتمی در بخشی از فیلم "کمال‌الملک"، ساخته مرحوم علی حاتمی. 


 

 

 







 چندی پیش مانتوی الناز شاکردوست که در تصاویر جدیدش به تن داشت، سوژه خبری سینما دوستان شده بود… 

 


 

 







 به گزارش خبرآنلاین، حیایی در این فیلم در نقش مردی میانسال به نام «عزیز» ظاهر شده که استودیویی زیر زمینی دارد و به کار ساخت کلیپ برای موسیقی‌های زیر زمینی اشتغال دارد. او در مقطعی از داستان با کیانوش شخصیت اصلی فیلم در زندان آشنا می‌شود و این آشنایی تا بیرون از زندان هم تداوم پیدا می‌کند. 
«خود زنی» بر اساس فیلمنامه «احمد کاوری» و به کارگردانی کاوری مقابل دوربین رفته و «اردشیر ایران نژاد» تهیه‌کنندگی آن را به عهده داشته‌است. 
این فیلم که در سی امین جشنواره فیلم فجر در بخش «آینه سینمای ایران» نمایش داده خواهد شد. 

در فیلم خود زنی امیر دلاوری در نقش کیانوش ظاهر شده است. نقش همسر کیانوش هم توسط لعیا زنگنه ایفاء می شود. آتیلا پسیانی،محمد رضا شریفی نیا،نیما شاهرخ‌شاهی، تینا آخوندتبار، نادر سلیمانی، سینا رازانی، امیریل ارجمند، امیر غفارمنش، حسام حمیدی و … دیگر بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده اند. 
خود زنی طی ۷۴ روز در پاییز و زمستان امسال مقابل دوربین رفته و تدوین، ساخت موسیقی و صداگذاری این فیلم به ترتیب از سوی «حسن ایوبی»، «ستار اورکی» و «جهانگیر میرشکاری» انجام شده‌است. 
برخی از عواملی که در ساخت این فیلم حضور داشته‌اند، عبارت‌اند از: مدیر فیلمبرداری: محمد تقی پاکسیما، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: کامبیز دارابی، طراح صحنه و لباس: طراح صحنه و لباس: داریوش پیرو، مدیر تولید: طاهر امانی، مدیرصدا: حسن زاهدی، طراح چهره پردازی: بابک شعاعی، مدیر جلوه های ویژه: حمید 

 


 

 







 به هم خوردن تعادل داود رشیدی در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر اعتراض همسرش به برگزار کنندگان این رویداد را به دنبال داشت. 

وقتی داود رشیدی برای تقدیر روی سن تالار وحدت حاضر شد، به دلیل تعدد پله های دکور، در پایین آمدن دچار مشکل شد. 

محمدرضا شهیدی فر، مجری مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر به کمک او رفت و وی را تا پشت تریبون همراهی کرد. 

بعد از تشویق های متوالی حضار، احترام برومند، همسر رشیدی که تمام مدت او را ایستاده تشویق کرد، گفت: پایین آمدن از این پله های زیاد برای فردی به سن و سال داوود رشیدی کار راحتی نیست و باید فردی را کنار او می گذاشتند تا در پایین آمدن او را همراهی می کرد. 

 



 

 

 

 







 فاطمه معتمدآریا بازیگر سینمای ایران که طی سالهای اخیر با اقدامات و نظرات پرحاشیه خود توانسته بود نظر سینماگران غرب را به خود جلب کند، جایزه «هانری لانگ لوا» فرانسه را دریافت کرد. 

به گزارش farspatogh.com ، مسئولان این جشنواره دلیل خود را برای اعطای این جایزه به این بازیگر، حفظ ارزش های فرهنگی حرفه بازیگری و تعهد و حفظ حرمت روح هنر سینما دانسته اند.

 

 

معتمدآریا پس از دریافت جایزه اش گفت: همه ما امشب دلیلی مشترک برای با هم بودن داریم. بی آنکه بیاندیشیم به چه زبانی حرف می زنیم و در کدام کشور زندگی می کنیم و از کجای جهان به اینجا آمده ایم. بی آنکه بگوئیم در سرزمین مان سیاست مداران چه چیز را بین خودشان بده بستان می کنند. 

 

 

وی که چندی قبل مشکل سینمای ایران را نداشتن برخی صحنه های و اتفاقات خاص (!) همچون بوسیدن زن و مرد توسط یکدیگر دانسته بود، بعد از بوسیده شدن توسط مجری مرد مراسم واکنشی جالب از خود نشان می دهد تا ظاهرا تاکید کند، مشکلات سینمای ایران در حال حل شدن است.

 

متنفرم از اين منگل بي شخصيت...

 

 

 







 











 

 

 

 







 به گزارش جهان به نقل ار باشگاه خبرنگاران، فاطمه معتمدآریا بازیگر سینمای ایران که طی سالهای اخیر با اقدامات و نظرات پرحاشیه خود توانسته بود نظر سینماگران غرب را به خود جلب کند، جایزه «هانری لانگ لوا» فرانسه را دریافت کرد. 
مسئولان این جشنواره دلیل خود را برای اعطای این جایزه به بازیگری که در سالهای اخیر، فیلم قابل توجهی را بازی نکرده حفظ ارزش های فرهنگی حرفه بازیگری و تعهد و حفظ حرمت روح هنر سینما دانسته اند! 
معتمدآریا پس از دریافت جایزه اش با کنایه گفت: همه ما امشب دلیلی مشترک برای با هم بودن داریم. بی آنکه بیاندیشیم به چه زبانی حرف می زنیم و در کدام کشور زندگی می کنیم و از کجای جهان به اینجا آمده ایم. بی آنکه بگوئیم در سرزمین مان سیاست مداران چه چیز را بین خودشان بده بستان می کنند !!! 

وی که چندی قبل مشکل سینمای ایران را نداشتن برخی صحنه های و اتفاقات خاص (!) همچون بوسیدن زن و مرد توسط یکدیگر دانسته بود، بعد از بوسیده شدن توسط مجری مرد مراسم واکنشی جالب از خود نشان می دهد تا ظاهرا تاکید کند، مشکلات سینمای ایران در حال حل شدن است.

 

 

 







 هدیه تهرانی تنها بازیگر ایرانی فیلم «یک روز دیگر» حسن فتحی است. 

فیلم سینمایی «یک روز دیگر» به کارگردانی حسن فتحی در بخش مسابقه سینمای ایران سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد. 

تمام صحنه‌های این فیلم در فرانسه فیلمبرداری شده است و تمام بازیگران آن نیز فرانسوی هستند. تنها بازیگر ایرانی این «یک روز دیگر» هدیه تهرانی است. 

به گفته جلال شمسیان تهیه کننده این فیلم، برای تولید «یک روز دیگر» دو میلیارد تومان هزینه شده است. 

داستان این فیلم در مورد نژادها و قومیت‌های مختلف است. پولی که گم می‌شد و از صبح تا شب بین مردم مختلف می‌چرخد. 

محمود کلاری فیلمبردار، هایده صفی‌یاری تدوینگر و فردین خلعتبری ساخت موسیقی متن این فیلم را ساخته‌اند. فیلمنامه «یک روز دیگر» نوشته حسن فتحی است. 



 







 محمدرضا گلزار از جمله بازیگران می باشد که علاوه بر بازیگری در رشته های مختلف ورزشی از جمله بدنسازی فعالیت دارد. رضا گلزار سال گذشته مربی بدنسازی تیم والیبال هنرمندان کشور بود که به دلیل تقاضای دستمزد بیشتر و رد تقاضای او, گلزار از تیم والیبال هنرمندان جدا شد. 



 







 نقد و بررسی اول 


منتقد: Andrew O’Hehir 

در فیلم اصغر فرهادی، کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین، هیچ سیاست صریح و روشنی نمیتوان یافت و زمانی که اصغر فرهادی در کشمکش با مقامات دولتی ایران در حین تولید فیلم بود، سرانجام مهر تایید بر تولید وی خورده شد. این فیلم در سال ۲۰۱۱ در جشنواره فیلم فجر در تهران موفق ظاهر شد و هم اکنون رسماً کاندیدای اسکار از سوی جمهوری اسلامی ایران میباشد. دو نتیجه ضد و نقیض میتوان از این فیلم برداشت کرد: شاید مقامات فرهنگی ایران چندان زیرک نباشند و یا این که شاید سطح اختلاف نظرها و مباحثهها در ایران بسیار پیچیدهتر از آن است که خارج نشینها گمان میکنند. 

“جدایی نادر از سیمین” در واقع همه چیز است، که شاخصترین آنها یک ملودرام اجتماعی پیچیده در مورد سقوط یک ازدواج و یک مشکل خانوادگی که باعث ایجاد زنجیرهای از حوادث میشود؛ یک داستان فریبنده و هیچکاکی که سرنخها در تنگناهای داستان بافته شدهاند که شاید ببینده قادر به درک آنها نشود و یک داستان برجسته فلسفی که هر یک از کاراکترهای فیلم در آن از لحاظ اخلاقی نقشی منحصر به فرد ایفا می کنند. 

 
عناصر استفاده شده فرهادی در فیلمش در تمام کشورها و در تمام مقاطع زمانی یافت میشوند. (اختلافات زناشویی، مذهب، اختلاف طبقات اجتماعی و فرهنگ سنتی مردسالاری) اما جدای همه اینها ” جدایی نادر از سیمین” تصویری واضح از تنش و نفاق و اختلافات خانوادگی جامعه ایران نشان میدهد. تا آنجا که من از آن مطلع هستم، این موارد از چشم مقامات ایرانی هم پنهان نمانده و عده ای واکنش های تندی نیز بدان نشان داده اند اما با تمامی این احوالات، جایگاه فعلی این فیلم نشان می دهد که مقامات ایران واقعاً دوست نداشتند که فرهادی را سرکوب شود. (لازم به ذکر است که فرهادی جایزه بهترین فیلم را در برلین را هم از آن خود کرد.) این فیلم یک شاهکار تمام عیار است و ممکن است که در انتها به عنوان بهترین فیلم در بخش خارجی جوایز نیز انتخاب شود. 

تعداد انگشت شماری از علاقهمندان به سینما فرهادی ۴۰ ساله را میشناسند، کسی که فیلم قبلیاش “درباره الی” تا حدودی از فیلم ” L’Avventura” ساخته آنتونیونی اقتباس گرفت و به عنوان کارگردانی پیشرو بعد از کارگردانان معاصر و برجسته ایران همچون عباس کیارستمی، محسن مخملباف و مجید مجیدی مورد تمجید قرار گرفت. طبعاً بسیاری از علاقهمندان به سینما در آمریکا تا کنون هرگز درباره فرهادی نشنیدهاند و به همین دلیل شاید تمایل چندانی به تماشای” جدایی نادر از سیمین”نداشته باشند. شاید ترس از سکانسهای طولانی و ساکت در خانه و مناظر خشک دلیل این موضوع باشد؛ اما اشتباه نکنید، این فیلم بسیار جدی و پیچیده است که پر است از سرگرمی، شوخی و ترحم که چشمانداز جذاب خانواده معاصر ایران را در پشت کلیشهها به تصویر میکشد. 

 

بقيه در ادامه مطلب .....






صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد

CopyRight © 2011 - 2012 hamehjore Group , All Rights Reserved
تمامی حقوق متن ها، تصاویر مربوط به این سایت می باشد و استفاده از آن ها با لینک دادن به سایت مجاز می باشد.